در خرید آیفون دست دوم، این نکات مهم را حتما چک کن

در فروش آنلاین آیفون دست دوم، نمی‌توانید از این نکات استفاده کنید. اما در خرید حضوری با بررسی این نکات مهم می‌توانید یک آیفون دست دوم خوب بخرید.

در حین خرید آیفون دست دوم این نکات را بررسی کنید

  1. آیا آیفون روشن می‌شود؟

شاید مهم ترین چیزی که باید بررسی شود این است که آیا آیفون روشن می‌شود یا خیر. این ممکن است خیلی واضح به نظر برسد، اما برخی از فروشندگان مدعی می‌شوند که روشن نشدن آیفون دست دوم به دلیل باتری آن است. بنابراین گول نخورید و حتما قبل از خرید مطمئن شوید که آیفون روشن می‌شود.

علاوه بر این، بررسی کنید که آیفون دارای شارژر و آداپتور دیواری نیز باشد. آیفون بدون این وسایل به احتمال زیاد دزدیده شده است. در صورت امکان، بررسی کنید که آیفون شارژ می‌شود یا خیر.

  1. آیا قفل صفحه فعال است؟

هنگامی که آیفون روشن می‌شود، باید صفحه قفلی را مشاهده کنید که از شما دعوت می‌کند تا رمز عبور را وارد کند. اگر پیامی در مورد وارد کردن رمز عبور برای فعال کردن آیفون دیدید، احتمالاً آیفون دزدیده شده است. حتی اگر دزدیده نشده، نمی‌توانید در این حالت از آن استفاده کنید، بنابراین بهتر است از خرید آن صرف نظر کنید.

از فروشنده بخواهید  با وارد کردن رمز عبور آیفون را فعال کند. قفل فعال‌سازی  آیفون را می‌توان با غیرفعال کردن «Find My iPhone» در تنظیمات > [نام مالک] > یافتن من از آیفون حذف کرد.

  1. اگر آیفون قبلاً پاک سازی شده باشد

هنگام خرید، آیفون ممکن است پاک سازی شده باشد. این لزوما چیز بدی نیست، اما بهتر است شما را منصرف کند.

در هنگام خرید باید از فروشنده بخواهید با اطلاعات خودش وارد سیستم شود تا گوشی چک کنید. ممکن است نیاز باشد که سیم کارت خود را برای فعال کردن دستگاه وارد کنند. سپس می توانید برخی از بررسی های قبل از خرید انجام دهید.

وقتی از آیفون راضی بودید، از فروشنده بخواهید قفل فعال سازی را حذف کرده و آیفون را با استفاده از «Erase All Content and Settings» در زیر Settings > General > Transfer or Reset iPhone پاک کند.

  1.  آیا آسیب دیده؟

بیشتر آیفون‌های مورد استفاده حتی اگر تمام عمر در کیس باشند، دارای خط و خش هستند. اگر آیفون در یک کیس به شما تحویل داده شد، آن را بردارید تا بدنه اش را ببرسی کنید. دستگاه را به طور کامل از نظر علائم آسیب، از جمله خراش و ترک های کوچک در اطراف لبه نمایشگر بررسی کنید.

فرورفتگی در شاسی یک هشدار است، زیرا ممکن است به اجزای داخلی مانند باتری آسیب وارد شود. بررسی کنید که آیا آیفون صاف روی زمین قرار می‌گیرد، زیرا این نشان می‌دهد که آیا نیرویی باعث خم شدن شاسی شده یا خیر. دوربین را بررسی کنید تا ببینید لنزها آسیب دیده یا خراش نداشته باشند.

در مورد آسیب های سطحی نگران نباشید، اما قیمت را کاهش دهید. یک آیفون سالم که محافظ صفحه نمایش و قاب محکمی داشته باشد، ارزش بیشتری نسبت به یک آیفون خراب را دارد، بنابراین قیمت پایین تری را پیشنهاد دهید.

  1.  سلامت باتری چگونه است؟

باتری‌های لیتیوم یونی با گذشت زمان فرسوده می‌شوند و هر آیفونی که دسته دوم است؛ باتری‌ای دارد که ۱۰۰ درصد ظرفیت اصلی خود را نگه نمی‌دارد. می‌توانید به Settings > Battery > Battery Health بروید تا دو معیار مهم را بررسی کنید: حداکثر ظرفیت و عملکرد.

حداکثر ظرفیت، عدد تقریبی از میزان شارژ باتری را ارائه می‌دهد. هر عددی بالاتر از ۹۰% خوب است، اما هرچه این عدد کمتر باشد، باید زود به زود آیفون را شارژ کنید. آنچه اهمیت بیشتری دارد، قابلیت عملکرد باتری است.

هنگامی که سلامت باتری کاهش می‌یابد، آیفون ممکن است کند شود؛ زیرا تلاش می‌کند عملکرد و طول عمر خود را متعادل کند. اگر چیزی غیر از حداکثر عملکرد گزارش شده ، وقت آن است که باتری را تعویض کنید.

  1.  آیا قطعاتی تعویض شده‌اند ؟

با رفتن به قسمت Settings > General > About و مشاهده “Model Number” می‌توانید بررسی کنید که آیا آیفون یک مدل بازسازی شده است یا خیر. اگر این عدد با F آغاز شود، توسط اپل یا یک شرکت بازسازی شده است. این اصلا چیز بدی نیست، اما بهتر است بدانید.

متأسفانه، هیچ راهی برای تشخیص اینکه آیا دستگاه توسط شخص دیگری بازسازی شده وجود ندارد.

اگر فروشنده گفت که باتری به تازگی تعویض شده، می‌توانید قطعات و تاریخچه آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که از یک قطعه اصلی اپل استفاده شده است یا خیر. برای این کار به Settings > General > About بروید و این بخش را در زیر قسمت “Model Number” جستجو کنید.

در آیفون‌هایی که iOS 15.2 یا بالاتر را اجرا می‌کنند، بخش هایی از آیفون که جایگزین شده‌اند به‌عنوان «قطعات اصلی اپل» یا «قطعات ناشناس» فهرست می‌شوند.

قطعات اصلی کیفیت بالاتری نسبت به قطعات شخص ثالث دارند که ارزان‌تر است.

  1. کارایی آیفون چگونه است؟

کمی از آیفون استفاده کنید و ببینید کارایی آن چگونه است. سن دستگاه را بپرسید و توجه داشته باشید که دستگاه های قدیمی تر نسبت به جدیدتر کندتر هستند.  به دنبال نشانه های کاهش سرعت باشید که ممکن است مشکلی را در بخش داخلی گوشی نشان دهند.

چند تست ساده که می توانید انجام دهید مثلا از مرور یک وب سایت مانند apple.com استفاده کنید و یا یک برنامه با Spotlight، را باز کنید و یا به پیمایش در برنامه داخلی Maps، داشته باشید. علاوه بر این حرکت تند بین ویجت ها و نمادهای برنامه در صفحه اصلی نیز کمک کننده است.

  1. وضعیت نمایشگر آیفون چگونه است؟

اگر آیفون دارای یک LCD معمولی با لبه است (مانند آیفون XR، SE و ۱۱)، بررسی کنید که همه جای نمایشگر کار می‌کنند. اگر آیفون دارای صفحه نمایش OLED (معروف به Super Retina XDR در iPhone X، ۱۲ و ۱۳ ا)ست باید Burn-in را نیز بررسی کنید. هیچ یک از اینها بر عملکرد دستگاه تأثیر نمی‌گذارد و ممکن است در استفاده معمولی عادی باشند.

می توانید هر دوی این مشکلات را در پس زمینه ای تک رنگ و با استفاده از سایه های رنگی مختلف بررسی کنید. از یک ویدیوی یوتیوب تمام صفحه استفاده کنید و در سایه های مختلف استاپ کنید تا مشکلات را بررسی کنید. تشخیص مشکلات نور پس‌زمینه LCD در یک اسلاید سفید آسان‌تر است، در حالی که سوختگی نمایشگر ممکن است فقط در رنگ‌های خاص ظاهر شود.

  1. آیا بلندگوها و میکروفون ها کار می‌کنند؟

می‌توانید به راحتی میکروفون را با ضبط در برنامه یادداشت صوتی داخلی اپل تست کنید. با پخش صدا، پیش نمایش آهنگ زنگ زیر تنظیمات > صداها و لمسی، بلندگو را تست کنید.

همچنین بهتر است صدای گوشی را چک کنید و تنها راه برقراری تماس تلفنی است. اگر اسپیکر آسیب دیده، استفاده از آیفون بسیار سخت است زیرا ممکن است صدای شخصی که آنور گوشی است شنیده نشود. اگر سیمکارت در آیفون نیست، با وایفای  یا یک هات اسپات شخصی متصل شوید و به جای آن از FaceTime استفاده کنید.

  1. دکمه های دیگر را بررسی کنید

بررسی کنید که سوئیچ بی صدا  کردن که در سمت چپ آیفون قرار دارد سالم است. در زیر این، دکمه های تنظیم صدا است. آن دکمه ها را از نظر افزایش صدای تماس و گرفتن عکس استفاده کنید.

دکمه کناری در سمت راست آیفون برای روشن کردن و خاموش کردن آیفون، باز کردن سیری، ریست اجباری و دسترسی به Apple Pay و سایر عملکردهای کیف پول است. بررسی کنید همه چیز همانطور که انتظار می‌رود کار می‌کند.

  1. آیا همه دوربین ها کار می‌کنند؟

در نهایت، تمام دوربین ها و لنزها را بررسی نمایید. برنامه دوربین را باز کرده و به دوربین سلفی بروید، سپس از همه دوربین‌های پشت دستگاه استفاده کنید.

منبع: howtogeek

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.