راهنمای استفاده از صندلی ماشین کودک

استفاده صحیح از صندلی ماشین کودک، خطر آسیب، بستری شدن در بیمارستان یا خدای نکرده مرگ را بیش از ۷۰ درصد کاهش می‌دهد. قانون اجباری استفاده از صندلی ماشین کودک، از سال ۱۹۹۱ در کشور کانادا تصویب شد. گمان می‌رود که چنین قوانینی در ۳ دهه گذشته، به کاهش قابل توجه مرگ‌ومیر ناشی از وسایل نقلیه موتوری و صدمات جدی کمک کرده است.

تصادف با وسایل نقلیه امری است تقریبا اجتناب‌ناپذیر. لزوما راننده‌ای که به‌خوبی رانندگی می‌کند، از این خطر در امان نیست و ممکن است از طرف دیگران آسیب ببیند. صندلی ماشین کودک، وسیله‌ای است ضروری برای والدینی که قصد انجام هرگونه سفر ماشینی (کوتاه یا بلندمدت) دارند. استفاده از صندلی ماشین کودک مانند پوشاندن فرزندتان با یک زره قوی در میانه‌ی جنگ است. با ما همراه باشید تا نکاتی را برای خرید، استفاده و طرز قرار دادن فرزندتان در صندلی ماشین مرور کنیم.

راهنمای خرید صندلی ماشین

اگر کودکی زیر هشت سال دارید، خرید صندلی ماشین کودک را انجام دهید. ایرادی ندارد اگر از روز اول آن را انجام نداده‌اید. هر چند بهتر است برای عادت دادن فرزندتان به نشستن در صندلی مخصوص خود، این کار را از روز اول تولد انجام دهید؛ اما همین امروز هم دیر نیست. برای شروع خرید صندلی ماشین، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • بهترین کار این است که صندلی را بر اساس سن و اندازه‌ی فرزندتان و نوع ماشینی که می‌رانید، انتخاب کنید.

  • همیشه دستورالعمل‌های سازنده صندلی ماشین را مطالعه کنید و محدودیت‌های قد و وزن را بررسی کنید.

  • در دفترچه‌ی راهنمای وسیله نقلیه خود، طریقه نصب و مدل‌های بهینه‌سازی‌شده برای ماشین را مطالعه کنید.

  • برای رعایت ایمنی، کودک خود را تا زمانی که متناسب با قد و وزن مورد نظر سازنده‌ی صندلی ماشین کودک است، در صندلی ماشین نگه دارید.

  • صندلی عقب امن‌ترین مکان برای کودک شماست. کودک خود را حداقل تا ۸ سالگی و به پیشنهاد متخصصان تا ۱۲ سالگی، روی صندلی عقب نگه دارید.

راهنمای استفاده از صندلی ماشین کودک

نحوه نصب صندلی ماشین

صندلی‌های ماشین کودک در برندهای مختلف، طرز نصب متفاوتی دارند. در این زمینه اصلا خجالتی نباشید و حتما از کارشناسان سوال بپرسید. شاید دستورالعمل‌ها به‌اندازه‌ی کافی واضح نباشند و نیاز به استفاده از تجربه‌ی دیگران داشته باشید. دقت کنید وقتی صندلی ماشین را نصب می‌کنید، تا مدتی طولانی نیازی به خارج کردن آن از ماشین نخواهید داشت و تنها نیاز است گاهی از چفت بودن قفل‌ها مطمئن شوید. نکات دیگری که باید رعایت کنید را در ادامه بخوانید:

  • دفترچه راهنمای صندلی ماشین و کتابچه راهنمای وسیله نقلیه خود را بخوانید. به اطلاعات مربوط به سیستم کمربند ایمنی وسیله نقلیه خود و نحوه «قفل کردن» کمربند ایمنی بسیار توجه کنید. هر صندلی وسیله نقلیه متفاوت است و این امر بر نحوه نصب صندلی ماشین کودک خریداری‌شده‌ی شما تاثیر می‌گذارد.

  • پایه‌ی صندلی ماشین را در صندلی عقب وسیله نقلیه خود قرار دهید.

  • کمربند ایمنی را با احتیاط از مسیر کمربند رو به عقب عبور دهید. بررسی کنید تا مطمئن شوید که در کمربند ایمنی پیچ و تاب وجود ندارد.

  • کمربند ایمنی را ببندید.

  • کمربند ایمنی را قفل کنید.

  • جایگاه پایه صندلی ماشین کودک را محکم فشار دهید و سفت کنید. پایه نباید بیش از ۲.۵ سانتی‌متر به پهلو یا جلو به عقب حرکت کند.

  • مطمئن شوید که پایه صندلی ماشین شما رو به عقب نصب شده است.

  • نوزادان باید به‌صورت نیمه خوابیده در صندلی قرار داده شوند تا راه هوایی باز بماند.

  • بیشتر صندلی‌های ماشین نوزاد دارای نشانگرهای زاویه یا تنظیم کننده داخلی هستند که به شما کمک می‌کنند.

  • همان‌طور که کودک شما رشد می‌کند، ممکن است نیاز به تنظیم زاویه داشته باشد. بنابراین حتما دستورالعمل‌های سازنده را بخوانید.

  • کریر نوزاد را به پایه وصل کنید.

نحوه نصب صندلی ماشین کودک

نحوه استفاده از صندلی ماشین

این‌که فرزند شما چگونه در صندلی کودک قرار بگیرد، نکته‌ی مهمی است. مثلا تا ۱ سالگی باید و تا ۳ سالگی بهتر است فرزند شما رو به عقب در ماشین قرار بگیرد. یا زاویه‌ی قرارگیری فرزندتان باید صحیح باشد تا راه تنفس او بسته نشود. نکات نحوه استفاده از صندلی ماشین کودک را در ادامه بخوانید:

  • کودک خود را روی صندلی ماشین قرار دهید؛ به‌طوری که پشت کودک به صندلی ماشین باشد.

  • تسمه‌های مهار را روی شانه‌های کودک قرار دهید. تسمه‌های نگهدارنده باید صاف باشند، پیچ خورده نباشند و داخل شکاف‌هایی که زیر شانه‌های کودک شما قرار دارند، قرار گیرند.

  • مهار و گیره روی سینه را ببندید و سفت کنید تا محکم شود. مهار هنگامی به‌اندازه‌ی کافی محکم محسوب می‌شود که نمی‌توانید چیزی اضافی را زیر شانه قرار دهید.

  • لباس‌ها یا پتوهای حجیم می‌توانند جلوی بسته‌شدن بند مهار را بگیرند. همیشه کودک را ابتدا در صندلی قرار دهید و کمربندها را ببندید و سپس کت یا پتو را روی کمربند قرار دهید.

  • اگر کودک شما نیاز به حمایت گردن دارد، فضاهای خالی را با پتوهای کوچک و رول شده در هر طرف شانه و سر کودک پر کنید.

  • اگر بین سگک و کشاله ران کودک شما فاصله‌ای وجود دارد (معمولا برای نوزادان کم سن‌وسال)، سعی کنید یک دستمال یا پوشک مچاله‌شده را در این فضا قرار دهید تا مناسب‌تر باشد.

  • هرگز لایه‌ی ضخیمی را زیر یا پشت کودک قرار ندهید؛ مگر این‌که توسط سازنده‌ی صندلی ماشین کودک توصیه شده باشد.

  • گیره‌ی سینه را در سطح زیر بغل قرار دهید. این وسیله، تسمه‌ها را روی سینه و شانه‌های کودک ثابت نگه می‌دارد.

سن استفاده از صندلی ماشین

استفاده از صندلی ماشین کودک از اولین روز به دنیا آمدن تا حداقل هشت سالگی فرزند شما مناسب است. اگر در هشت سالگی هم کمربند ماشین برای کودک شما مناسب نباشد، باید به استفاده از آن ادامه دهید. از ابتدای تولد شما صندلی را رو به عقب قرار دهید تا حدود یک سالگی. رو به عقب بودن صندلی شاید ارتباط برقرار کردن با نوزاد حین رانندگی را سخت کند یا نگران شوید که نمی‌توانید وضعیت او را زیر نظر بگیرید. نگرانی شما طبیعی است و هر پدر و مادری این شرایط را تجربه می‌کند؛ اما رو به عقب بودن صندلی در هنگام ترمز‌های ناگهانی شما یا خدای نکرده تصادف، باعث می‌شود آسیبی به فرزند شما وارد نشود.

از ۳ سالگی شما می‌توانید صندلی ماشین را طوری قرار دهید که رو به جلو باشد. حالا دیگر می‌توانید هنگام رانندگی فرزند خود را مشاهده کنید. تا ۷ سالگی شما می‌توانید از صندلی کودک استفاده کنید و در صورتی که کودک شما نتواند طوری روی صندلی ماشین قرار بگیرد که کمربند از او محافظت کند، باید از صندلی بوستر استفاده کنید.

لیست خرید سیسمونی بدون خرید صندلی ماشین ناقص می‌ماند. سیسمونی مریم با بهترین کیفیت و پایین‌ترین قیمت صندلی ماشین کودک، این محصول را برای شما فراهم کرده تا سفرهای درون و برون‌شهری خود را با بیشترین امنیت برای فرزندتان انجام دهید. استفاده از صندلی ماشین کودک ضروری است و حتی برای سفرهای کوتاه درون‌شهری باید آن را داشته باشید. امیدواریم این مقاله به شما کمک کند تا امنیت فرزندان خود را حفظ کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.