افرادی که در جوانی این کارها را انجام می‌دهند در دوران پیری سالم ترند

طبق نوشته‌های یک کتاب جدید از یک دکتر مشهور دانشگاه هاروارد، شاد بودن حتی بهتر از سطح کلسترول برای زندگی طولانی ضروری است.

افراد شادT بیشتر از افراد ناراحت و ناراضی عمر می‌کنند و احتمال اینکه در این سال‌های پیری از سلامت برخوردار شوند، بیشتر است. این یکی از بزرگ‌ترین یافته‌های دانشمندان هاروارد است که طولانی‌ترین مطالعات را روی سلامت و شادی بزرگسالان در جهان انجام دادند.

از سال ۱۹۳۸، محققان ۷۲۴ مرد را در این تحقیق بررسی کردند و حالا در حال تحقیق روی ۱۳۰۰ نفر از فرزندان این شرکت کنندگان هستند.

این مطالعه بسیار فراگیر و طولانی بوده و داده‌ها را از طریق سوابق پزشکی دقیق و مصاحبه حضوری و پرسشنامه ردیابی شده است.

یافته‌های آن‌ها تا به امروز در کتابی به نام The Good Life در ژانویه ۲۰۲۳ منتشر شده است که توسط مدیر آن دکتر رابرت والدینگر، و دکتر مارک شولز، دستیار، منتشر شده است.

یافته‌های مطالعات وی همه را شگفت زده کرده است.

او می‌گوید قبل از اینکه بتوانید بفهمید چه چیزی شما را شادتر و در نهایت سالم‌تر می‌کند، ابتدا باید بدانید که در مورد منبع شادی واقعی به شما دروغ گفته‌اند.

علیرغم ابزارها، محصولات، سرگرمی‌ها و سمینارهای خودیاری که برای شاد شدن شما تبلیغ می‌کنند، حقیقت این است که ساختار اجتماعی کنونی ما اصلاً برای شادی فردی طراحی نشده و بسیاری از نهادها و امکانات مدرن ما را ناراحت و ناراضی می‌کنند.

ظبق گفته‌های وی زندگی امروز تعدادی از اولویت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی رقابتی را در بر دارد که برخی از آنها ارتباط بسیار کمی با بهبود زندگی ما دارند. دنیای مدرن همه چیز را مقدم بر سلامتی و خوشبختی انسان‌ها می‌داند.

شما فکر می‌کنید وقتی شادی را پیدا کردید؛ متوجه می‌شوید؟

طبق یک نظرسنجی پاسخ‌ها در برابر پرسشی که خوشبختی چیست؛ این بود که ثروتمند شدن، مشهور شدن، داشتن یک شغل موفق، سفر زیاد و داشتن یک زندگی «آسان» می‌تواند ما را به خوشبختی برساند. اما واقعیت چیست؟ هیچ یک از این چیزها به تنهایی باعث خوشبختی نمی‌شود.

این حقیقت در زندگی جان و لئو که در کتاب حضور دارند به وضوح نشان داده شده است. جان یک وکیل ثروتمند با تحصیلات دانشگاه هاروارد، از خانواده ای مهم بود و در جامعه خود شهرت داشت. لئو یک معلم هنر دبیرستان از محله ای بد بود و تنها در حد امرار معاش پول در می‌آورد. با این حال، جان ناشادترین مرد در مطالعه بود که پس از چندین دهه مشکلات سلامتی جان خود را از دست داد، در حالی که لئو شادترین بود و تقریباً تا پایان زندگی اش فعال و سالم ماند.

بنابراین واضح است که پول نمی‌تواند سلامتی یا خوشبختی را بخرد، اما چرا؟ پاسخ دکتر والدینگر شما را متعجب می‌کند.

طبق گفته وی در تجزیه و تحلیل این داده‌ها، چیزی که بیش از همه ما را شگفت‌زده کرده این بود که روابط مهم‌ترین عامل شادی هستند. اینکه چقدر در روابطمان شاد هستیم تأثیر زیادی بر سلامت ما دارد. افرادی که در ۵۰ سالگی بیشترین رضایت را از روابط خود داشتند، در ۸۰ سالگی سالم‌ترین انسان‌ها بودند.

افرادی که روابط نزدیک داشتند اعم از روابط عاشقانه، خانوادگی، دوستانه یا همکاران شادتر و سالم‌تر بودند. دکتر والدینگر می‌گوید آنچه مهم بود ماهیت رابطه یا تعداد روابط فرد نبود، بلکه کیفیت روابط بود.

مزایای روابط نزدیک و شاد بر سلامتی

بهترین کاری که می‌توانید برای بهبود سلامتتان انجام دهید، پیدا کردن، پرورش و حفظ روابط است. یکی از محققان همبستگی در این مطالعات متوجه شد که رضایت افراد از روابطشان در سن ۵۰ سالگی، پیش بینی کننده بهتری برای سلامت جسمانی نسبت به سطح کلسترول آنها بود.

در واقع، داشتن روابط نزدیک بیشتر از طبقه اجتماعی، ثروت یا ژنتیک، پیش بینی کننده  سلامت کلی بدن بود.

در اینجا تنها چند مورد از مزایای روابط که منجر به سلامتی می‌شود را ذکر می‌کنیم:

  • بیماری قلبی یا حملات قلبی کمتر
  • فشار خون پایین
  • خطر ابتلا کمتر به بیماری‌های مزمن از جمله دیابت II
  • حافظه بهبود یافته
  • سیستم ایمنی قوی‌تر
  • بهبودی بهتر در بیماری‌ها
  • بیماری روانی کمتر، از جمله افسردگی و اضطراب

در این روابط وقتی هورمون‌های استرس کاهش می‌یابد، التهاب در بدن کاهش یافته و باعث سلامتی بدن خواهد شد.

عادات سلامتی که باعث زندگی طولانی‌تر خواهد شد

بیشتر  محتویات کتاب بر روابط متمرکز بود؛ اما در کنار آن برخی عادات هم قدرت آن را دارند که بدن را سالم نگه داشته و عمر را طولانی‌تر کنند.

  • هر روز صبح دو تا سه کیلومتر در فضای باز پیاده روی کنید
  • تمرین با وزنه دو بار در هفته
  • حرکات کششی سه بار در هفته
  • مدیتیشن روزانه
  • محدود کردن زمان در شبکه‌های اجتماعی و به جای آن تعامل با دیگران
  • داشتن حیوانات خانگی
  • متمرکز شدن و بدون انجام چند کار همزمان
  • تماس گرفتن با کسی که دوستش دارید

بسیاری از مردم می‌پرسند «آیا برای  شاد بودن من دیر شده؟» و پاسخ قاطعانه  آن «نه!» است. ما متوجه شدیم که حدود ۴۰ درصد از شادی شما تحت کنترل شماست. هیچ وقت برای انتخاب شاد زندگی کردن دیر نیست.

بنابراین اگر امروز تنها می‌توانید یک کار را برای سلامتی خود انجام می‌دهید، دست دست نکنید.  با هر کسی دوست دارید ارتباط برقرار کنید؛ حتی با یک پیامک. پس همین الان گوشی ات را بردار و به مادرت زنگ بزن.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.