رابطه سالم چگونه است؟ نشانه‌های روابط سالم و ناسالم را بشناسید

اگر یک رابطه عاشقانه دارید یا اگر قصد دارید ازدواج کنید؛ بهتر است در ابتدا بدانید یک رابطه سالم چگونه است و چه نشانه‌هایی دارد؟

خب، این سوال به عوامل زیادی بستگی دارد.

روابط سالم برای همه یکسان نیست؛ زیرا انسان‌ها نیازهای متفاوتی دارند. نیازهای شما ممکن است در مورد ارتباطات، رابطه جنسی، محبت، فضای آزاد، سرگرمی‌ها یا ارزش‌های مشترک و … به مرور زمان تغییر کند.

بنابراین، رابطه شما در ۲۰ سالگی هیچ شباهتی به رابطه ای که در ۳۰ سالگی می‌خواهید؛ ندارد.

به طور خلاصه، “رابطه سالم” یک اصطلاح وسیع است، زیرا آنچه باعث پیشرفت یک رابطه می‌شود به نیازهای هر شخص بستگی دارد.

در اینجا نگاهی به نشانه‌های بارز روابط سالم می‌پردازیم

روابط سالم

ارتباطات باز

شرکایی که روابط سالم دارند در مورد چیزهایی که در زندگی شان است صحبت می‌کنند: در مورد موفقیت‌ها، شکست‌ها و همه چیز.

آن‌ها در مورد چیزهایی که در زندگی  شان اتفاق می‌افتد، مانند استرس کار یا دوستی، تا مسائل جدی‌تر، مانند علائم سلامت روان یا نگرانی‌های مالی با هم صحبت می‌کنند.

بدون قضاوت گوش می‌دهند و سپس دیدگاه خود را می‌گویند.

اعتماد

اعتماد مستلزم صداقت است. شما رازها را از هم پنهان نمی‌کنید. وقتی از هم جدا هستید، نگران این نیستید که هر کدام چه کارهایی انجام می‌دهند.

اما اعتماد فراتر از این است که باور داشته باشیم شریک زندگی مان به ما خیانت نمی‌کند یا دروغ نمی‌گوید.

به این معنی است که با آنها احساس امنیت و آرامش دارید.

رابطه شما باید متعادل باشد.  شما در تمام زندگی تان می‌دانید که تأیید و محبت همسرتان را دارید، اگرچه شما برای هم  هستید، اما برای برآورده شدن نیازهای خود به یکدیگر وابسته نیستید.

شما هنوز دوستان و ارتباطاتی خارج از روابط خود دارید.

کنجکاوی

یکی از ویژگی‌های کلیدی عشق‌های سالم، کنجکاوی نسبت به هم است.

این بدان معنا است که شما به افکار، اهداف و زندگی روزمره همسرتان علاقه دارید. شما دوست دارید همسرتان به بهترین خود تبدیل شود. شما به این فکر نمی‌کنید که همسرت قبلاً چه کسی بود؛ بلکه حال و آینده اش برای شما اهمیت دارد.

همچنین اگر از قسمت‌هایی از رابطه تان ناراحت هستید؛ و دوست دارید تغییراتی را در ساختار رابطه خود بدهید می‌توانید درباره آن صحبت کنید. همچنین واقع گرا هستید. شما همسرتان را همانطور که هستند می‌بینید و به آن اهمیت می‌دهید، و نمی‌خواهید او را به نسخه ایده آل تبدیل کنید.

صمیمیت فیزیکی

صمیمیت به رابطه جنسی اشاره دارد، اما نه در بیشتر موارد. همه در هر زمانی از رابطه جنسی لذت نمی‌برند. رابطه شما بدون آن هم می‌تواند سالم باشد – به شرطی که هر دوی شما به این نظر برسید.

کار گروهی

یک رابطه قوی را می‌توان یک تیم دانست. شما با هم کار می‌کنید و از یکدیگر حمایت می‌کنید. به طور خلاصه، شما همیشه پشتیبان هم هستید و در سختی‌ها هم را تنها نمی‌گذارید.

حل تعارض

حتی در یک رابطه سالم، با یکدیگر اختلاف نظر خواهید داشت و هر از گاهی با هم حس ناامیدی یا عصبانیت دارید. این کاملاً طبیعی است. این بدان معنا نیست که رابطه شما ناسالم است.

آنچه مهم است این است که چگونه به تعارض رسیدگی می‌کنید. اگر بتوانید در مورد تفاوت‌های خود مودبانه، صادقانه و با احترام حرف بزنید، در مسیر درستی هستید. شرکایی که بدون قضاوت یا تحقیر به حل تعارض هم می‌پردازند، اغلب می‌توانند یک راه حل پیدا کنند.

 

پرچم‌های قرمز یک رابطه

روابط سالم

رابطه شما باید به حس رضایت، شادی و ارتباط شما  کمک خواهد کرد. اگر در کنار شریک زندگی تان حس اضطراب یا ناراحتی دارید، ممکن است رابطه شما دچار مشکل شود.

نشانه‌های روابط ناسالم ممکن است بسیار متفاوت باشد، بنابراین این فهرست همه چیز موارد را لیست نکرده است. اما ممکن است به شما کمک کند.

 

یکی از دو نفر سعی دارند دیگری را کنترل یا تغییر دهد

اگر نگران رفتار خاصی از همسرتان هستید، باید آنقدر حس راحتی داشته باشبد که آن را مطرح کنید. مشکلی نیست که احساسات خود را بیان کنید و از وی بخواهید تغییراتی را در رفتارش لحاظ کند. اما اگر مستقیم و با عصبانیت به آنها بگویید چه کاری انجام دهند یا سعی کنید رفتارشان را کنترل کنید؛ یک راه اشتباه را انتخاب کرده اید.

شریک زندگی شما به مرزها احترام نمی‌گذارد

مرزها می‌توانند در رابطه‌های شما، از ارتباطات محترمانه تا نیازهای حریم خصوصی، وارد شوند. اگر شما مرزی دارید و همسرتان به آن فشار وارد می‌کند تا تغییر دهید، این یک پرچم قرمز جدی است.

مثلاً وقتی شما از سر کار به خانه برمی گردید به فضای شخصی نیاز دارید؛ بنابراین به همسرتان بگویید من از دیدن تو خوشحالم، اما باید قبل از هر گونه ارتباط، اندکی استراحت کنم. اگر همسرتان این کار را نگرد؛ این  رفتار نشان دهنده بی احترامی به نیازهای شماست.

شما زمان زیادی را با هم سپری نمی‌کنید

روابط سالم زمانی به وجود می‌آید که افراد از کنار هم بودن لذت برند و دوست داشته باشند زمان بیشتری را با هم بگذرانند. مشکلات زندگی گاهی وقت‌ها می‌توانند مانع از با هم بودن شما شوند، اما این تغییرات موقتی هستند.

اگر به طور مداوم و بدون دلیل، کمتر یکدیگر را می‌بینید، ممکن است رابطه شما با مشکل مواجه شود.

سایر علائم هشدار دهنده عبارتند از حس دوری از هم یا آرامش در زمانی که با هم نیستید. حتی ممکن است سعی کنید بهانه ای برای دوری ازهم پیدا کنید.

احساس نابرابر دارید

روابط سالم متعادل هستند. شما ممکن است به طور یکسان در امور مالی شریک شوید؛ اما برابری در رابطه می‌تواند به چیزهای دیگر مانند محبت، ارتباطات و انتظارات رابطه مربوط شود.

نابرابری در رابطه ممکن است هر از گاهی رخ دهد. مثلاً یکی از شما ممکن است به طور موقت درآمدتان را از دست بدهد.

اما اگر رابطه شما همیشه و به هر روشی نامتعادل است، این می‌تواند مشکل ساز شود.

همسرتان چیزهای منفی یا آزاردهنده ای در مورد شما می‌گوید

هیچ اشکالی ندارد که وقتی همسرتان کاری را انجام می‌دهد که شما را نگران می‌کند، ابراز نگرانی کنید. اما در یک رابطه سالم، شرکا مراقب هستند که احساسات خود به روش‌های سازنده بیان کنند.

اینکه همیشه از یکدیگر انتقاد کنید یا چیزهای آزاردهنده بگویید، مثلاً در مورد انتخاب‌های شخصی، مانند غذا، لباس، یا برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه اصلاً خوب نیست. انتقادی که باعث می‌شود در مورد خود احساس بدی داشته باشید، بی فایده است.

در رابطه احساس می‌کنید شنیده نمی‌شود

وقتی این حس را دارید؛ وقتی مشکلی را مطرح می‌کنید یا چیزی را که در ذهنتان بوده را می‌گویید، به نظر بی‌علاقه به نظر می‌رسند.

از ابراز مخالفت همسرتان می‌ترسید

شرکا همیشه باید حس امنیت داشته باشد تا نظرات خود را بگویند، حتی زمانی که می‌دانند طرف مقابلشان مخالف است. اگر شریک زندگی شما به دیدگاه متفاوت شما با بی ادبی پاسخ می‌دهد، این نشان می‌دهد که وی به شما یا ایده‌های تان احترام نمی‌گذارند.

اگر همیشه هر چیزی را که می‌گویید سانسور می‌کنید، نگران واکنش همسرتان هستید، یا احساس می‌کنید که همیشه نمی‌توانید حرف‌هایتان را بزنید؛ این رابطه مشکل دار است.

اگر از آزار فیزیکی یا کلامی می‌ترسید، در اسرع وقت با یک درمانگر صحبت کنید.

در کنار شریک زندگی خود احساس خوشبختی ندارید

اگر همیشه احساس ناراحتی دارید، ممکن است این رابطه نیازهای شما را برآورده نکند.

این ممکن است حتی زمانی رخ دهد که هر دو شما برای رابطه تلاش می‌کنید. افراد در طول زمان تغییر می‌کنند، بنابراین احساس نارضایتی به این معنی نیست که هیچ یک از شما کار اشتباهی انجام داده اید.

اختلاف نظرها یا بحث‌های شما به جایی نمی‌رسد

حل سالم تعارض بین زوج‌ها به راه‌حل یا مصالحه منجر خواهد شد. حفظ رابطه یک فرآیند پیوسته است، بنابراین سعی نکنید همه جیز را سریع حل کنید. اگر هیچ وقت نمی‌توانید مشکلاتتان را حل کنید؛ روابط شما دچار مشکل شده است.

منبع: healthline

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.