درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد عارضه‌ای نسبتا شایع در بزرگسالان است که به‌دلایل مختلفی همچون عفونت یا آب و هوای سرد رخ می‌دهد و این درد معمولا بسیار آزاردهنده است. بااین‌حال، برای درمان فوری گوش درد بزرگسالان، بهترین راهکار مراجعه به پزشک متخصص است؛ اما اگر امکان مراجعه به پزشک را ندارید و گوش درد شما طاقت‌فرسا شده است، روش‌های خانگی بسیاری هستند که می‌توانند درد را به‌سرعت بهبود ببخشند. البته، فراموش نکنید که این روش‌ها نمی‌توانند جایگزین درمان پزشکی شوند؛ ولی ازآنجا‌که درمان فوری گوش درد را باید جدی گرفت، در ادامه به بهترین و موثرترین روش‌های بهبود گوش درد می‌پردازیم.

بهترین روش‌های درمان فوری گوش درد بزرگسالان

درمان گوش درد باید با جدیت پیگیری شود و در اولویت قرار گیرد. فارغ از این‌که این درد در چه سنی رخ می‌دهد، این مشکل معمولا نشانه‌ای از عفونت گوش میانی است. صدای زنگ در گوش که به علت درد متناوب ایجاد می‌شود، به‌طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی فرد تأثیر منفی می‌گذارد. گوش درد لزوما به معنای وجود عفونت در گوش نیست؛ ممکن است درد گوش به‌دلیل تجمع بیش از حد موم باشد که منجر به کاهش شنوایی و تحریک آن می‌شود. ازآنجایی‌که در بسیاری از موارد، درد گوش ناشی از عفونت نیست، بهتر است در مرحله اول به‌سراغ آنتی‌بیوتیک‌ها به‌عنوان درمان اولیه نرویم. پس بهترین روش‌های درمان فوری گوش درد بزرگسالان کدام‌اند؟ درمان‌های خانگی و پزشکی زیر می‌توانند به شما در کاهش دردتان کمک کنند.

درمان خانگی گوش درد

اگر گوش درد امان شما را بریده است و نمی‌توانید همین حالا به مطب پزشک برای تشخیص و بهبود درد مراجعه کنید، درمان‌های خانگی زیر می‌توانند منجر به کاهش درد شما شوند:

  • گرم نگه‌داشتن گوش‌ها: می‌توانید برای کنترل درد گوش خود از یک کمپرس گرم استفاده کنید و آن را برای مدتی در اطراف گوش قرار دهید تا اثرگذار باشد.

  • مصرف بیشتر مایعات: برای دفع عفونت، مصرف مایعات به‌شدت توصیه می‌شود. برای درمان فوری گوش درد بزرگسالان در خانه، می‌توانید از جوشانده‌های گیاهی و انواع مایعات استفاده کنید.

  • درمان گوش درد با سیر: برای درمان گوش درد با سیر می‌توانید مقداری روغن کنجد یا روغن زیتون را گرم کنید و حدود دو یا سه قطره همراه با سیر کوبیده‌شده داخل گوش بریزید؛ حتی می‌توانید گل سیر را داخل یک دستمال تمیز بپیچید و روی گوش قرار دهید تا عفونت گوش را ازبین ببرد. البته، در استفاده از این روش‌ها حتما تمام جوانب بهداشتی را درنظر داشته باشید.

  • استفاده از روغن گیاهی: روغن اسطوخودوس یا روغن اکالیپتوس ازجمله روغن‌های گیاهی هستند که حدود یک تا دو قطره آن برای درمان گوش درد به‌صورت موقتی می‌تواند مفید باشد.

درمان پزشکی گوش درد

شاید با درمان‌های خانگی بتوان تا حدودی جلوی پیشرفت عفونت را گرفت و درد گوش را کاهش داد؛ اما بهترین و مطمئن‌ترین راهکار این است که در اولین فرصت، به پزشک متخصص مراجعه کنید. برای درمان فوری گوش درد بزرگسالان، پزشکان از روش‌های زیر استفاده می‌کنند:

  • داروهای تجویزی: درصورتی‌که گوش درد بزرگسالان شدید باشد یا به‌دلیل عفونت ایجاد شده باشد، پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک، داروهای ضد قارچ یا استروئید تجویز کند.

  • قراردادن لوله گوش: در موارد عفونت‌های مزمن گوش یا تجمع مایع، پزشک ممکن است جراحی برای قراردادن لوله‌های گوش را به‌منظور کمک به تخلیه مایع از گوش میانی توصیه کند.

  • شستشوی گوش: برای رفع انسداد ناشی از تجمع زیاد جرم گوش که با روش‌های عادی خارج نمی‌شود، پزشک می‌تواند شستشوی گوش را انجام دهد.

  • اقدامات پیشگیرانه: برای پیشگیری از درد گوش در آینده، باید بهداشت گوش را رعایت کنید و از خشک نگه‌داشتن گوش، اجتناب از صداهای بلند و درمان سریع عفونت‌های سینوسی اطمینان حاصل کنید.

درصورتی‌که درمان‌های خانگی و داروهای بدون نسخه نتوانند درد گوش را کاهش دهند، باید در اسرع وقت به متخصص مراجعه کنید تا پس از تشخیص دقیق علت گوش درد، درمان مناسب آغاز شود.

درمان گوش درد

دلایل گوش درد بزرگسالان چیست؟

مهم‌تر از این‌که باید روش‌های درمان فوری گوش درد بزرگسالان را بشناسید، این است که علت درد را شناسایی کنید. علت اصلی درد گوش همیشه عفونت نیست و درمان درد شما هم بسته‌به دلیل آن می‌تواند متفاوت باشد؛ به همین خاطر است که همواره توصیه می‌شود در اولین فرصت، با پزشک متخصص مشورت کنید.

رایج‌ترین دلایلی که باعث گوش درد بزرگسالان می‌شوند عبارت‌اند از: عفونت گوش میانی، عفونت گوش خارجی، اختلال عملکرد شیپور استاش، باروتروما، اختلال مفصل گیجگاهی فکی و عفونت سینوسی. در عفونت گوش میانی، التهاب و تجمع مایع در پشت پرده گوش رخ می‌دهد؛ اما در عفونت گوش خارجی، عفونت بر کانال گوش اثر می‌کند و منجر به درد و تورم‌های شدیدی می‌شود که با چشم هم دیده می‌شوند. زمانی که شیپور استاش به‌خوبی باز و بسته نشود نیز می‌تواند باعث ایجاد گوش درد شود؛ چراکه در این حالت، عدم تعادل در گوش میانی رخ می‌دهد و درد و ناراحتی ایجاد می‌کند. اختلال مفصل گیجگاهی فکی هم به مشکلات این مفصل مربوط می‌شود که می‌تواند دردهای شدیدی در گوش بزرگسالان ایجاد کند. همچنین سینوزیت می‌تواند التهاب و فشارهای زیادی در حفره‌های سینوسی به وجود آورد که گوش دردهای شدیدی به همراه دارد.

دلایل گوش درد

کلام آخر

هرزمان علائمی همچون درد در ناحیه گوش، ناراحتی گوش، ازدست‌دادن شنوایی، وزوز گوش، تب، تورم یا قرمزی گوش، درد فک، حالت تهوع یا سرگیجه را تجربه کردید؛ به‌سرعت برای درمان فوری گوش درد بزرگسالان مراجعه کنید. ممکن است دلیل اصلی خیلی از دردها و ناراحتی‌های ناحیه صورت خود را ندانید و یا حتی درد گوش خود را نادیده بگیرید، فراموش نکنید که بی‌توجهی به هر دردی می‌تواند منجر به دردهای بیشتر و غیرقابل تحمل‌تری شود که درمان را هم سخت‌تر می‌کند.

برای درمان گوش درد، ممکن است از روش‌های خانگی اشاره‌شده جواب بگیرید؛ اما اگر گوش درد با روش‌های خانگی بهبود نیافت، باید به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. همچنین درصورتی‌که گوش درد همراه با علائمی همچون درد شدید، تورم، تب، تشنج، سردرد، ازدست‌دادن تعادل یا خروج چرک و خون از گوش باشد، این وضعیت را باید جدی گرفت و فورا به پزشک متخصص مراجعه کرد. برای نوبت‌گیری راحت و سریع از متخصصان، سایت دکترتو شرایطی را فراهم کرده است تا شما بتوانید در هر شهری که هستید، خیلی سریع برای درمان فوری گوش درد بزرگسالان از طریق بهترین پزشکان اقدام کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.