۷ چیزی که نباید در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید

مواظب آنچه در شبکه‌های اجتماعیبه اشتراک می گذارید باشید، زیرا فکرش را هم نمی‌کنید که این کار چقدر خطرناک است و  ممکن است چه عواقبی داشته باشد.

نکات مهم و خلاصه در مورد شبکه‌های اجتماعی:

  •   در سفر، برنامه‌های سفر یا عکس‌های خود را به اشتراک نگذارید ؛ چون ممکن است سارقین به خانه شما دستبرد بزنند.
  •   برای محافظت از آدرس و اطلاعات حساس خود، داده‌های مکانی را غیرفعال کنید و ابرداده‌های عکس را قبل از ارسال حذف کنید.
  •   برای جلوگیری از سرقت هویت و دسترسی به حساب‌هایتان، از اشتراک‌گذاری اطلاعات شناسایی شخصی، مانند تاریخ تولد یا عکس‌های اسناد مهم تان خودداری کنید.

در حالی که بسیاری از مردم نگران این هستند که شرکت‌های مالک شبکه های اجتماعی با داده‌ها چه می‌کنند، واقعیت این است که خود  ما اطلاعات زیادتر از حد تصور خود در اختیار آن ها قرار می‌دهیم.

پس اگر در اکانت های شبکه های اجتماعی خود پست می گذارید؛ از به اشتراک گذاشتن موارد زیر خودداری کنید:

برنامه های سفر

قبل از اینکه در مورد تعطیلات آینده خود اطلاعاتی بدهید و یا هنگام سفر عکس ارسال کنید، بیشتر فکر کنید. شما هرگز نمی دانید چه کسی می‌تواند این اطلاعات را ببیند و از آن برای اهداف شوم خود استفاده کند. برای مثال، اگر کسی با خبر است شما کجا زندگی می‌کنید و قصد سرقت داشته باشد، دانستن این که دو هفته به شهری با هزاران کیلومتر فاصله سفر کرده‌اید؛ بسیار خظرناک است و ممکن است از خانه شما سرقت کند.

بهتر است هیچ جزئیات یا تصویری را در مورد سفر خود تا قبل از بازگشت به خانه به اشتراک نگذارید.

این در مورد عکس از خانه تان نیز صدق می‌کند. هر عکسی از محل زندگی شما قطعات پازل بیشتری را در اختیار افراد سودجو قرار می‌دهد تا به محل زندگی شما، زوایای کور اطراف درها، پنجره هایی با قفل شکسته و خراب دسترسی داشته باشند.

داده های مکانی

برنامه‌های اجتماعی از موقعیت جغرافیایی (آدرس IP یا GPS گوشی) استفاده می‌کنند تا بتوانید پست‌های شما را با جایی که در آن هستید تگ کنند. قبل از ارسال، بررسی کنید که آیا سایت به طور خودکار داده های موقعیت مکانی شما را اضافه کرده یا خیر و قبل از ارسال آن را حذف کنید.

بسته به جایی که عکس‌ها را به اشتراک می‌گذارید، افراد ممکن است به ابرداده‌های عکس نیز دسترسی داشته باشند که جزئیات بیشتری در مورد عکس گرفته شده و مکانش را نشان می‌دهد. بنابراین حذف ابرداده عکس قبل از آپلود توصیه می‌شود.

شما هرگز نباید آدرس یا شماره تلفن تان را در یک کانال عمومی به اشتراک بگذارید، زیرا این اطلاعات در دسترس هر شخصی قرار می گیرد.

اطلاعات شناسایی شخصی

سایت هایی مانند فیس بوک پر از داده های مهم برای افرادی است که از آنها برای سرقت هویت شما سو استفاده می‌کنند. همیشه باید از اشتراک گذاری اطلاعات هویتی شما، مانند تاریخ  تولد کامل ، خودداری کنید. هرگز عکس های گواهینامه ، پاسپورت یا کارت اعتباری خود را به اشتراک نگذارید.

همچنین مراقب «تست های سرگرم‌کننده» باشید که هر چند وقت یک‌بار در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود. اینها از شما می‌خواهند به سؤالاتی مهمی پاسخ دهید، مانند اینکه مدرسه تان کجاست، نام اولین حیوان خانگی شما چیست و غیره.

این سوالات اغلب به عنوان سوالات امنیتی برای محافظت از حساب هایی مانند جیمیل استفاده می شوند.

شکایات شخصی

شبکه های اجتماعی جایی برای بیان شکایان شما نیستند. اگر می خواهید از رئیس، همکاران یا شخص دیگری شکایت کنید، شبکه های اجتماعی مکان خوبی برای این کار نیستند. احتمالاً شخصی آن را می بیند و به او اطلاع می دهد و در نتیجه اوضاع بدتر خواهد شد.

کارهای مجرمانه

قانون شکنی کردن و گذاشتن شواهد آن در شبکه های اجتماعی اصلا توصیه نمی شود. برخی حتی عکس هایی از انبارهای مواد مخدر، سلاح های گرم یا پول نقدی که دزدیده اند را به اشتراک می گذارند.

با پست کردن چنین چیزی در شبکه های اجتماعی ممکن است چند لایک بیشتر به دست بیاورید اما آخر دستگیر می‌شوید.

خریدهای جدید گران

بسیاری از مردم دوست دارند تصاویری از خرید های جدید خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند. چه به تازگی یک گوشی، لپ‌تاپ، ماشین، تلویزیون، جواهرات یا هر چیز دیگری خریده اید؛ نباید خریدتان را در شبکه های اجتماعی پست کنید.

ممکن است شخصی نقشه دزدی آن را بکشد. علاوه بر این این پست‌ها تأثیر منفی شبکه‌های اجتماعی را بیشتر می‌کنند.

مشاوره شخصی

نباید در شبکه‌های اجتماعی

ممکن است برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی برای درمان دلتنگی یا مشاوره حقوقی درخواست کمک کنند. مهم نیست که چقدر از خودتان مطمئن باشید، این به نفع خودتان است که از طریق شبکه‌های اجتماعی به مردم مشاوره پزشکی یا حقوقی ندهید.

ممکن است شما همه حقایق را ندانید. اگر کسی بیمار  است، باید از متخصص کمک بگیرد. این مورد همچنین در مورد توصیه هایی در مورد ورزش، کاهش وزن، رژیم غذایی، امور مالی، روابط و … نیز صدق می کند.

وقتی در شبکه های اجتماعی و ئر اینترنت، چیزی منتشر شد، حذف آن تقریبا غیرممکن است. حتی اگر پست‌های خود را روی کلوز فرندز تنظیم کنید، ممکن است شخص دیگری پست‌ها و عکس‌های شما را دیده، آنها را ذخیره کرده یا با شخص دیگری به اشتراک گذاشته است. به عنوان مثال، یک شخص می‌تواند یک اسکرین شات برای شخص دیگری بفرستد.

بنابراین اگر امروز چیزی را پست کنید و دو سال بعد از آن پشیمان شوید، ممکن است بتوانید آن را از حساب خود حذف کنید، اما هرگز نمی توان آن را به طور کامل از اینترنت پاک کرد. یک قانون کلی خوب این است که هرگز چیزی را که نمی‌خواهید در صفحه اول روزنامه قرار دهید پست یا به اشتراک نگذارید.

با اینکه شبکه های اجتماعی می‌توانند روشی سرگرم‌کننده برای اشتراک‌گذاری با دوستان مجازی تان باشند ؛ با این حال معایب زیادی دارند.

به اشتراک گذاری اطلاعات آنلاین حریم خصوصی شما را کاهش می‌دهد و می‌تواند خطر سرقت و دزدی اطلاعات تان را افزایش دهد. بنابراین دقت کنید که چه چیزی را به اشتراک می گذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.