چرا همیشه به توجه نیاز داریم و چگونه این نیاز را از بین ببریم؟

همه خواهان توجه هستند و این یک نیاز طبیعی انسان است که از سمت دیگران اعتبار و تمجید بگیرید. با این حال، نیاز به توجه نشان می‌دهد که نمی‌توانید بدون تأیید دیگران زندگی کنید.

در حالی که این نیاز کاملاً طبیعی است؛ اما اگر بخواهید همیشه و در همه حالت از دوستان، عزیزان و افرادی که مورد تایید آنها هستید توجه بگیرید، این نیاز ناسالم است. این می‌تواند نشانه ای از یک وضعیت روانی باشد.

نشانه‌هایی که نشان می‌دهد نیاز به توجه از سمت بقیه دارید

برخی از افرادی که نیاز به توجه دارند؛ ممکن است متوجه نشوند که رفتارهای ناسالمی  از خود نشان می‌دهند. افراد توجه طلب تمایلشان را برای توجه به روش‌های متعددی ابراز می‌کنند.

برخی از رایج‌ترین رفتارهایی که نشان می‌دهند عبارتند از:

تظاهر به ناتوانی: یکی از روش‌هایی که این افراد رفتار می‌کنند، تظاهر به درماندگی در موقعیت‌هایی است که کاملاً در مدیریت آن تبحر دارند. تظاهر به ناتوانی راهی برای جلب توجه دیگران است.

ایجاد درگیری: درگیری در مکان‌های عمومی یا خصوصی برای ایجاد شرایطی که توجه افراد اطراف به شما جلب شود؛ یکی دیگر از این رفتارها است.  آنها دوست دارند همیشه در مرکز درگیری باشند.

دائماً به دنبال همدردی از دیگران هستید: به طور مثال وقتی آسیب می ببینند خیلی اظهار درد و ناراحتی دارند. یا ابراز احساسات شدید برای یک ضرر مالی کم، مانند گم کردن کیف پول یا یک جفت کفش مورد علاقه.

نیاز به تعریف و تمجید: طبیعی است که همه دوست دارند ازشان تعریف کنید. با این حال، نیاز به تعریف و تمجید می‌تواند باعث شود که رفتارهای ناسالمی از خود نشان دهید. گاهی نیاز به تعریف و تمجید ناشی از عدم اطمینان است.

دروغ گفتن و داستان سرایی: گفتن داستان‌های که واکنش مردم را جلب می‌کند، روش دیگری برای جلب توجه دیگران است.

علل این رفتارها چیست؟

جلب توجه

عوامل متعددی می‌توانند باعث ایجاد این رفتار شوند.

  • ناامنی و عزت نفس پایین

ناامنی‌های جسمی و عاطفی باعث ایجاد شخصیت توجه طلب خواهد شد. اگرچه ممکن است بی ضرر باشد، اما روشی ناسالم برای برخورد با ناامنی‌ها است. علاوه بر این می‌تواند باعث فشار در روابط شما با خانواده، دوستان و حتی دیگران شود.

  • اختلالات شخصیت

برخی از اختلالات شخصیتی نیز می‌توانند باعث رفتار توجه طلب خواهد شد. افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته یا اختلال شخصیت مرزی، اغلب رفتارهای توجه طلب بروز می‌دهند.

سایر شرایط سلامت روان مانند ADHD، اضطراب و اختلال دوقطبی نیز می‌تواند باعث این نوع رفتارها شوند.

چگونه نیاز به توجه را از بین ببریم؟

اولین گام برای توقف نیاز به توجه، تشخیص این است که چرا این رفتار را نشان می‌دهیم. برخی از افرادی که نیاز به توجه دارند متوجه نمی‌شوند که رفتارشان به چه دلیل است.

کار بر روی اعتماد به نفس و خلاص شدن از ناامنی‌ها اولین قدم مهمی است که به شما کمک خواهد کرد.

در اینجا چند روش وجود دارد که می‌توانید اعتماد به نفستان را بیشتر و بیشتر کنید.

به تراپی بروید: صحبت با یک متخصص بهترین راه برای مقابله با ناامنی‌ها و افزایش اعتماد به نفس است.

این افراد به شما کمک می‌کنند ریشه ناامنی‌ها را کشف کرده و راه‌هایی برای از بین بردن آنها پیدا کنید. اگر منشا رفتار توجه طلب شما نیز به دلیل یک وضعیت سلامت روانی باشد، روان درمانگر می‌تواند به شما کمک کند.

یک دفتر خاطرات داشته باشید: خودآگاهی بیشتر از رفتار توجه طلب به شما کمک می‌کند تا بر آن پیروز شوید.

داشتن یک دفترچه روزانه می‌تواند به شما کمک کند که بر رفتارهای خود آگاهی بیشتری داشته باشید. اگر مطمئن نیستید که یک حادثه خاص یک رفتار توجه طلب را ایجاد کرده یا نه، می‌توانید توسط درمانگر خود تشخیص دهید.

عزت نفس خود را بیشتر کنید: برای بسیاری از افراد نیاز به مرکز توجه بودن ناشی از عزت نفس پایین است.

استفاده از جملات تاکیدی مثبت روزانه و رفت و آمد با افرادی که از شما واقعاً حمایت می‌کنند، نقطه شروع خوبی است.

چگونه با فردی که دائماً به توجه نیاز دارد برخورد کنیم؟

اگر دوستی دارید که دائماً نیاز دارد در مرکز توجه باشد، می‌توانید به او کمک کنید.

در اینجا بهترین روش‌ها را به شما یاد می‌دهیم، برای کمک به افرادی که همیشه نیاز به توجه دارند و نمی‌دانند این رفتارهای ناسالم را از خود بروز می‌دهند:

حد و مرزها را مشخص کنید: اغراق به نیازهای شخصی که مدام به دنبال جلب توجه است، تنها نیاز او را افزایش می‌دهد. تعیین مرزهای واضح زمانی که این افراد رفتارهای توجه طلب از خود نشان می‌دهند می‌تواند به آنها کمک کند.

با این افراد ارتباط برقرار کنید: در برخی موارد فردی که به دنبال جلب توجه است ممکن است نداند. آنها را کنار بکشید و به آرامی این رفتارشان را با آن‌ها در میان بگذارید.

درک کنید: این افراد اغلب به دلیلی عمیق‌تر از نیاز به توجه، رفتار می‌کنند. آنها ممکن است یک اختلال روانی زمینه ای داشته باشند یا عزت نفسشان کم باشد.

شما باید به آن‌ها کمک کنید تا از این شرایط رهایی پیدا کنند.

منبع: verywellmind

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.